Release:

Voor meer informatie:
Kristen Lovejoy
k lovejoy @pcb.com

PCB Versnellingsmeters na 6 jaar succesvol aan boord van de GOES-R serie weersatellieten

PCB viert succes na 6 jaar aan boord van de Geostationaire Operationele Milieusatellieten - R-serie

29 maart 2023 - Depew, NY - In 2016 leverde PCB® Piezotronics, Inc. versnellingsmeters aan Lockheed Martin voor gebruik op NOAA's GOES-16 weersatelliet. Deze versnellingsmeters werken nog steeds met succes na 6 jaar onder omstandigheden van kosmische straling.

GOES-16 was de eerste van vier Geostationary Operational Environmental Satellites-R Series (GOES-R) weersatellieten van de volgende generatie. De geavanceerde technologie van het ruimtevaartuig en de instrumenten van de GOES-R-serie heeft geleid tot meer tijdige en nauwkeurige voorspellingen en waarschuwingen. Het verbetert de ondersteuning van de opsporing en waarneming van meteorologische verschijnselen die van invloed zijn op de openbare veiligheid, de bescherming van eigendommen en de economische gezondheid en ontwikkeling.

De bus van de GOES-R-satellieten is drie-assig gestabiliseerd en ontworpen voor tien jaar gebruik in de omloopbaan, voorafgegaan door vijf jaar opslag in de omloopbaan. De satellieten werken via periodieke manoeuvres om het station vast te houden en het momentum aan te passen. Andere opmerkelijke prestatie-elementen zijn onder meer trillingsisolatie voor de op de aarde gerichte optische bank en snelle interfaces tussen ruimtevaartuigen en instrumenten om de wetenschappelijke gegevensverzameling te maximaliseren. Volgens de eisen van de GOES-R-serie moet de cumulatieve onderbrekingstijd van alle momentumbeheer-, stationaire en yaw flip-manoeuvres minder dan 120 minuten per jaar bedragen. Dit is bijna twee orden van grootte beter dan bij de vorige GOES-satellieten.

Het ruimtevaartuig heeft drie categorieën instrumenten: instrumenten die gericht zijn op de nadir, instrumenten die gericht zijn op de zon en instrumenten die zich in situ bevinden. De nadir-pointing instrumenten van GOES-R omvatten de Advanced Baseline Imager (ABI) en de Geostationary Lightning Mapper (GLM). Deze twee instrumenten zijn gericht op de aarde en bevinden zich op een zeer stabiel, nauwkeurig gericht platform dat dynamisch geïsoleerd is van de rest van het ruimtevaartuig. PCB's versnellingsmeters werden gebruikt door Lockheed Martin om de dynamische omgeving van het instrument platform tijdens de vlucht te meten, en om die omgeving te karakteriseren om de interpretatie van instrumentgegevens te verbeteren.

PCB® ingenieurs ondersteunden Lockheed Martin's inspanningen tijdens de ontwerp- en bouwfase van de Model 393M90 versnellingsmeter om te voldoen aan de eisen van het GOES-R satellietprogramma. Gedurende dit programma werkten PCB® en Lockheed Martin ingenieurs als een team om ervoor te zorgen dat het PCB® Model 393M90 bestand is tegen de zware omstandigheden tijdens en na de lancering van de satelliet.

Het GOES-16 ruimtevaartuig luidde een nieuw tijdperk van aarde- en ruimteweerobservatie in voor de Verenigde Staten. GOES-17 werd gelanceerd in 2018 en GOES-18 in maart 2022, die beide ook gebruikmaken van PCB-versnellingsmeters. De laatste van de reeks, GOES-U (die GOES-19 zal heten zodra hij in een geostationaire baan komt), wordt momenteel gelanceerd in april 2024.

GOES Image

GOES ImageGOES-R illustratie met dank aan Lockheed Martin

Over PCB Piezotronics

PCB produceert trillingen, druk, kracht en rek, schokken en akoestische sensoren die gebruikt worden door ontwerpingenieurs en predictieve onderhoudsprofessionals wereldwijd voor test, meting, monitoring en controle. Onze sensoren ondersteunen testen in de ruimtevaart en defensie, automotive, transport, civiele techniek en algemene R&D industrieën. Tot de primaire sensortechnologieën behoren piëzo-elektrische (ICP®), piëzoresistieve en capacitieve MEMS. Met een wereldwijd klantenserviceteam, 24-uurs SensorLine en een wereldwijd distributienetwerk, streeft PCB naar totale klanttevredenheid. PCB Piezotronics is een volledige dochteronderneming van Amphenol Corporation. Meer informatie op www.pcb.com