Vrijgave

Alyson Grande, programmamanager
716-684-0001 x2628
agrande@pcb.com

PCB® Piezotronics, Inc. Levert versnellingsmeters voor de GOES-R serie weersatellieten

Piëzo-elektrische versnellingsmeters zorgen voor nauwkeurige dynamische, omgevingsmetingen tijdens de vlucht van het GOES-16 ruimtevaartuig

Depew, NY USA - 6 april 2017 - PCB Piezotronics, Inc., de pionier op het gebied van ICP®-technologie, heeft aan Lockheed Martin Space Systems Company versnellingsmeters geleverd voor gebruik op de GOES-16 weersatelliet van NOAA. GOES-16 is de eerste van vier Geostationary Operational Environmental Satellite-R Series (GOES-R) weersatellieten van de volgende generatie. De geavanceerde technologie van het ruimtevaartuig en de instrumenten van de GOES-R serie zullen resulteren in meer tijdige en nauwkeurige voorspellingen en waarschuwingen. Het zal de ondersteuning verbeteren voor de detectie en observatie van meteorologische verschijnselen die een directe invloed hebben op de openbare veiligheid, de bescherming van eigendommen en uiteindelijk op de economische gezondheid en ontwikkeling. GOES-16 werd gelanceerd op 19 november 2016, bereikte een geosynchrone baan op 29 november 2016 en wordt momenteel getest voordat het operationeel wordt verklaard.

De bus van het ruimtevaartuig uit de GOES-R-serie is drie-assig gestabiliseerd en ontworpen voor 10 jaar gebruik in de omloopbaan, voorafgegaan door maximaal vijf jaar opslag in de omloopbaan. De satelliet zal in staat zijn om periodiek stationaire manoeuvres uit te voeren en het momentum aan te passen, waardoor waarnemingen aan instrumenten vrijwel continu kunnen worden uitgevoerd. Andere opmerkelijke prestatie-elementen zijn onder andere trillingsisolatie voor de op de aarde gerichte optische bank en snelle interfaces tussen het ruimtevaartuig en de instrumenten om de wetenschappelijke gegevensverzameling te maximaliseren. De cumulatieve tijd dat de wetenschappelijke gegevensverzameling van de GOES-R-serie (inclusief beeldvorming) wordt onderbroken door alle momentumbeheer-, stationaire en yaw flip-manoeuvres zal minder dan 120 minuten per jaar bedragen. Dit is een verbetering van bijna twee orden van grootte ten opzichte van de vorige GOES-satellieten. Het ruimteschip zal drie soorten instrumenten hebben: instrumenten die gericht zijn op de nadir, instrumenten die gericht zijn op de zon en instrumenten die zich in de ruimte bevinden.

De nadir-pointing instrumenten van GOES-R omvatten de Advanced Baseline Imager (ABI) en de Geostationary Lightning Mapper (GLM). Deze twee instrumenten zijn gericht naar de aarde en bevinden zich op een zeer stabiel, nauwkeurig gericht platform dat dynamisch geïsoleerd is van de rest van het ruimteschip. PCB's versnellingsmeters werden door Lockheed Martin gebruikt om de dynamische omgeving van het instrumentenplatform tijdens de vlucht te meten en om die omgeving te karakteriseren om de interpretatie van de instrumentgegevens te verbeteren.

PCB® ingenieurs ondersteunden Lockheed Martin tijdens de ontwerp- en bouwfase van de Model 393M90 versnellingsmeter om te voldoen aan de vereisten van het GOES-R satellietprogramma. Gedurende dit programma werkten PCB® en Lockheed Martin ingenieurs als een team om ervoor te zorgen dat het PCB® Model 393M90 bestand is tegen de zware omstandigheden tijdens en na de lancering van de satelliet.

Er zijn vier GOES-R series ruimtevaartuigen die worden gebouwd door Lockheed Martin Space Systems Company. Het GOES-S ruimteschip wordt momenteel getest en zal in 2018 gelanceerd worden, en de GOES-T en GOES-U ruimtetuigen zijn in ontwikkeling. De GOES-R ruimtevaartuigen luiden een nieuw tijdperk van aarde- en ruimteweerobservatie in voor de Verenigde Staten.

GOES-R illustratie met dank aan Lockheed Martin

PCB Piezotronics Inc. is een ontwerper en fabrikant van microfoons, vibratie-, druk-, kracht-, koppel-, belasting- en reksensoren, evenals de pionier van ICP® technologie. Deze instrumenten worden wereldwijd gebruikt door ontwerpingenieurs en professionals in voorspellend onderhoud voor het testen, meten, bewaken en controleren in de auto-industrie, luchtvaart, industrie, R&D, militaire, educatieve, commerciële, OEM-toepassingen en nog veel meer. Ons Platinum Stock Sensors programma zorgt voor verzending op dezelfde dag van meer dan 10.000 sensoren met levenslange garantie. Met een wereldwijd ondersteuningsteam van Field Sales, Application Engineers en Customer Service Representatives, staat PCB® trots achter haar producten met de diensten die u het meest waardeert, waaronder een 24-uurs SensorLineSM, een wereldwijd distributienetwerk en de enige verplichting in de industrie voor totale klanttevredenheid. Bezoek www.pcb.com voor meer informatie. PCB Piezotronics, Inc. is een volledige dochteronderneming van MTS Systems Corporation. Aanvullende informatie over MTS vindt u op www.mts.com.

PCB® en ICP® geregistreerde handelsmerken van PCB Piezotronics, Inc.